Skip to main content

Samkjøring til Drammen sykehus

Brakar og nabogo har gått sammen om å tilby en samkjøringstjeneste for ansatte ved Drammen sykehus. Nå kan du enkelt finne skyss eller medpassasjerer i appen nabogo.

Slik fungerer det

For deg som vil tilby skyss:

  • Velg «Tilby skyss» i appen.
  • Legg inn hvor du skal kjøre fra og til, hvilket klokkeslett du reiser på og hvor mange passasjerer du har plass til.

De som ønsker skyss vil da kunne få opp din reise og ha mulighet til å velge å sitte på med deg fra møtestedene langs ruten din. Du må da svare på skysshenvendelsen slik at passasjeren får en bekreftelse på turen.

Alle sjåfører i Nabogo får kr 15,- per passasjerer som setter seg inn i bilen. I tillegg får man 1 kr per km per passasjer etter de første 10 kilometerne. Prisen for en skyss går i sin helhet til sjåføren. Det er ingen administrasjonsgebyrer eller andre kostnader forbundet med samkjøringsavtaler.

Dersom sjåføren ikke ønsker betaling per km fra passasjeren men bare oppstartsprisen på 15 kroner, så kan man velge «Aksepter kun tilskudd» når man bekrefter en skysshenvendelse.

For deg som vil sitte på med noen til eller fra jobb

  • Velg «Finn skyss» i appen.
  • Velg hvor du ønsker å reise fra og til, samt tidspunkt for reisen.
  • Dersom noen kjører strekningen du har lagt inn, vil skyssen komme opp og du kan be om å få sitte på.
  • Turen blir bekreftet så snart sjåføren har godkjent din forespørsel. Du blir så hentet på møtestedet som er avtalt i appen, til avtalt tid.

Hvis du bare får opp turer med buss eller tog når du søker etter skyss, betyr det at det ikke er noen som kjører på den strekningen på akkurat det ønskede tidspunktet. Det kan derfor være lurt å opprette et skyssvarsel i appen, slik at du får et varsel når det finnes skyss som er relevant for deg.

Har du periodebillett med Brakar?

Er du ansatt eller student ved Drammen Sykehus kjører du gratis de første 30 kilometerne ved å bruke en tildelt kampanjekode, deretter betaler du 1 kr per km. Har du periodebillett med Brakar, reiser du gratis uansett hvor langt du skal. Du legger da inn et skjermbilde av periodebilletten under «BETALING og KOLLEKTIVKORT / ANSATTKORT». Selv om du som passasjer reiser gratis, får sjåføren fortsatt betalt.

Skjermbilde av appen nabogo

Hvis du ønsker å tilby skyss i appen, legger du inn ruten du kjører, hvilke dager du kjører og hvilke klokkeslett. Du kan selv justere på kjøreruten ved å trykke på den i kartet. Ruten vil plukke opp forhåndsbestemte møtesteder der passasjerer kan be om skyss fra. Dersom det er noen møtesteder du ikke ønsker å stoppe ved, kan du selv fjerne disse. Du kan også enkelt endre tidspunkt eller fjerne turer underveis dersom det blir endringer i planene dine.

Hvis du vil sitte på med noen hjem fra jobb, kan du søke opp en reise i appen og se om noen tilbyr skyss. Dersom skyss er tilgjengelig vil du da kunne be om å få sitte på. Sjåføren får da et varsel i appen, og så fort forespørselen din er godkjent, får du en bekreftelse på turen. Inne i appen er det en meldingsfunksjon, slik at sjåfør og passasjer kan kommunisere med hverandre ved behov.

Ofte stilte spørsmål

Som passasjer må man være 16 år. Sjåføren må være fylt 18 år og ha et gyldig sertifikat.

Nabogo er en formidlingsplattform for samkjøring, og man er derfor ikke dekket av en forsikring gjennom nabogo. Det er ene og alene sjåførens ansvar å ha tegnet en lovpliktig ansvarsforsikring.

Et møtested er forhåndsdefinerte stoppesteder i appen. Som sjåfør kjører du forbi flere møtesteder der passasjerer kan stige på og av. Når du oppretter turene dine, kan du fjerne de møtestedene på ruten du ikke vil kjøre forbi.

Plasseringen av møtesteder er ikke tilfeldig – disse er plassert der det er lett og trygt å stanse med bilen, for eksempel en parkeringsplass. Møtepunkter vises vanligvis med to forskjellige ikoner. En for vanlige møtepunkter og en som indikerer at det er et mobilitetsknutepunkt.

Sjåføren plikter å kansellere reisen i appen så snart vedkommende vet at den ikke kan gjennomføres. Du som har bestilt vil da automatisk få beskjed. Vår erfaring er at sjåførene er flinke til å kansellere i god tid dersom det er nødvendig, og at det er svært sjelden at turer som er avtalt ikke blir gjennomført.

Som nabogo-bruker har du en konto hos nabogo som brukes til å foreta og motta betalinger for skyss. Du setter selv inn penger på din nabogo-konto, og kan bruke kredittkort, Apple pay eller Vipps for å gjøre dette. Før du som passasjerer bestiller en tur der det er behov for betaling, vil du bli bedt om å fylle opp kontoen din. Du kan fylle på et hvilket som helst beløp på forhånd for å unngå å måtte fylle på for hver bestilling.

Du kan også motta kreditt i nabogo-kontoen ved å innløse en kampanjekode. Kreditt kan bare brukes som betaling for skyss og kan ikke utbetales. Kreditt har en utløpsdato og kan brukes til å be om skyss frem til utløpsdatoen – også hvis skyssen gjennomføres etter utløpsdatoen.

Cirka 15 minutter etter at turen er slutt, vil pengene automatisk bli overført til din Nabogo-konto. Du må selv be om å få saldoen utbetalt til din bankkonto. Det gjør du ved å gå inn i Meny > Betaling > Utbetal. Pengene vil bli overført til din konto den 7. hverdagen i den påfølgende måneden.