Stenger fremdøren på bussen igjen

Fra og med lørdag 11. desember stenges igjen fremdøren på alle busser som kjører for Brakar. Stengingen vil i utgangspunktet vare i to uker.

Det er Vy, som er operatør på Brakars busser, som har besluttet å stenge fremdøren på bussene for å beskytte sjåførene. Stengingen gjelder fra og med lørdag 11. desember.

Både Vy og Brakar ønsket i utgangspunktet å holde dørene i Drammen åpne, men verneombud i Vy har varslet om stenging av dørene også der fra lørdag morgen.

Pleksiglassvegg på linje 1 og 450

Pleksiglassveggen som tidligere har vært brukt i de selvkjørende bussene i Drammen og Kongsberg, settes også inn igjen. Det betyr at bussen kun vil ha kapasitet til tre passasjerer.

Billettbetaling

Stengte fremdører betyr at det ikke vil være mulig å kjøpe billett hos sjåføren. Man må likevel ha gyldig billett for å ta bussen, og Brakar gjeninnfører både Vipps og skrapebilletter for de som ikke har mulighet til å kjøpe billett gjennom app på mobilen.

Vipps kan brukes til å kjøpe enkeltbilletter. Da søker man opp «Brakarbillett» inne på Vipps, og betaler korrekt sum. Kvittering vises ved eventuell kontroll.

Skrapebillett er en papirbillett som kan kjøpes på kundesenteret til Brakar på Bragernes torg, i Mix-kiosken i Hønefoss, eller over telefon (177) for å få tilsendt i posten. Skrapebillettene finnes som dagsbillett (ikke enkeltbillett) og månedsbillett. For bybilletter er prisen 3 x enkeltbillett for dagsbilletter, mens for andre er prisen 2 x enkeltbillett. Månedskort er samme pris, men kan ikke kjøpes fra dato til dato.

Stengt nettbutikk

Brakar må som følge av dette også stenge nettbutikken, da det ikke vil være mulig å validere billetter på reisekort fremme hos sjåføren. Når fordørene åpnes igjen, vil kjøpte billetter kunne valideres og brukes. Dersom noen ønsker å kansellere et gjennomført kjøp må man kontakte Brakars kundesenter. De nås på telefon 32 20 30 90 eller e-post kundesenter@brakar.no.

Påfyll av kort på billettutsalg

Har du periodebillett eller ungdomsbillett på busskort, kan dette fylles på på vårt kundesenter på Bragernes torg i Drammen eller i Mix-kiosken i Hønefoss, der man vil få en kvittering som må vises frem sammen med kortet i en eventuell billettkontroll.

For ytterligere informasjon:
Adm. direktør Terje Sundfjord, tlf. 992 29 093

Publisert: fredag 10. desember 2021