Ny tjeneste i Kongsberg har fått en god start


Brakars nye bestillingstjeneste i Kongsberg, HentMeg, har allerede etter to uker fått en god start. Bare fra første til andre uke har passasjerantallet økt med 62 prosent, og det er i snitt 20 passasjerer per dag om bord på bussen.

Et fleksibelt bestillingstilbud som bestilles på nett har falt innbyggerne i Raumyr og Kapermoen i smak. På bare to ukers drift har det vært cirka 250 bestillinger, noe som tyder på at dette har rukket å bli et attraktivt transportalternativ for mange allerede. På det meste har HentMeg kjørt 32 passasjerer på en dag, men snittet ligger på 20. Det er en tidobling av snittet på de andre bestillingslinjene i området, og passasjerveksten fra første til andre uke var på hele 62 prosent.

Riktig tjeneste på riktig sted
-Dette viser at vi har truffet bra med å innføre HentMeg i et byområde, og funnet en løsning som kan øke kollektivandelen i en by på Kongsbergs størrelse, sier administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord. -Vi er særskilt fornøyd med at 54 % av turene har flere passasjerer. Dette mener vi er en forutsetning for å drifte HentMeg som en del av mobilitetstilbudet i Kongsberg, sier han.

Også i Vy, som kjører HentMeg-tilbudet, er det begeistring for den gode starten.

-Det er mange passasjerer så langt, sier Stian Svendsen Haugen i Vy. -Det har fungert veldig bra, og sjåførene som kjører er veldig godt fornøyd. -Noen kunder har vært overrasket over at de kjører sammen med andre. Det har sjåførene brukt litt tid på å forklare, forteller Haugen. -Men dette er altså ikke et drosjetilbud, men et tilbud vi finner beste rute og plukker opp de som bestiller til omtrent samme tidspunkt, sier han.

De fleste kundene bestiller selv på brakar.no/hent-meg. Kundene har helt fra lansering skjønt hvordan tjenesten fungerer. Tilbakemeldingene til Brakars kundesenter har også vært meget gode. Statistikken viser også at de kundene som har bestilt har møtt opp, slik at det ikke har blitt bomturer.

HentMeg er utviklet av Kolumbus i Rogaland og er finansiert av Buskerud fylkeskommune. Baksystemet er utviklet av SpareLabs.

Erfaringer med HentMeg i Kongsberg

  • I snitt 20 passasjerer per dag. Maks 32 på en dag, og 10 passasjerer på en time.
  • Snittur er, 2,9 km. og tar seks minutter.
  • 62 % flere passasjerer i uke 38 enn uken før.
  • 54 % kjører sammen med andre.
  • 51 % av bussen kjører er med passasjer.
  • 43 faste aktive brukere, og 25 kunder som har tatt mer enn en tur.
  • 58 % av bestillingene skjer via nettsider, 42 % via telefon.
  • De fleste bestillingene er fra områdene Raumyr – Vibehaugen.

 

Publisert: fredag 27. september 2019