Skip to main content
Bilde av billettkontrollører foran en buss.

Billettkontroll og klage på gebyr

Brakar gjennomfører jevnlig billettkontroller, og du er selv ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser. På denne siden finner du informasjon om gebyrene våre, svar på vanlig stilte spørsmål, og hvordan du kan klage på et gebyr.

Gebyr ved manglende eller ugyldig billett

Ved billettkontroll vil du bli ilagt et gebyr dersom du ikke kan vise gyldig billett. Størrelsen på gebyret er fastsatt av Samferdselsdepartementet, og er som følger:

  • Kr 750 hvis du betaler på stedet
  • Kr 900 ved utsending av faktura (reisende som ikke betaler gebyret på stedet, har ikke rett til å fortsette reisen).

Fremvising av falsk eller forfalsket billett vil bli politianmeldt.

Klage på gebyr

Ønsker du å klage på et gebyr du har fått, må du gjøre dette skriftlig. Det kan du gjøre ved å fylle inn skjemaet nederst på denne siden. Vi behandler ikke klager per telefon eller ved personlig oppmøte.

Ofte stilte spørsmål:

Billettkontrollørene har med betalingsterminaler slik at du kan betale med bankkort på stedet. Dersom du ikke kan eller ønsker å betale på stedet, vil du få en faktura med kontonummer og informasjon om betaling tilsendt i posten. Betalingsfristen er 14 dager, og fakturaen vil bli sendt til inkasso etter første purring dersom den ikke blir betalt.

Bruker du mobilbillett, så må denne være aktivert før du går om bord for at den skal være gyldig.

Bruker du reisekort eller en fysisk periodebillett/ungdomskort må disse valideres på billettmaskinen for at de skal være gyldige.

Så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord, trenger du ikke kjøpe ny billett. Skal du derimot bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.

Kjøper du billett på mobiltelefonen, må du ha betalt for denne før ombordstigning.

Har du gyldig billett, men mangler gyldig bevis på at du har rett til student-, honnør-, eller ungdomsrabatt, vil du få gebyr i en billettkontroll.

Det er ditt ansvar å sørge for at du kan vise frem billetten ved en kontroll, det inkluderer å passe på ha nok strøm og data på telefonen. Hadde du nett eller mobildata da du kjøpte billetten, vil du fortsatt ha tilgang til billetten i appen.

Dersom det er driftsfeil på billettappen vil billettkontrollørene og sjåførene våre bli varslet, og du får lov til å gå om bord i bussen.

Er billettappen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr.

Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren.

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr i en billettkontroll. Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme å vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

Er billettmaskinen i ustand, og det ikke er mulig å skaffe gyldig billett på annen måte i løpet av reisen, vil du ikke få gebyr.

Klage på gebyr

  • DD slash MM slash YYYY
  • Accepted file types: jpg, gif, png, pdf, Max. file size: 1 MB.