Korona – ofte stilte spørsmål

Bussene vaskes i vaskehall hver dag. Da vaskes de både utvendig og innvendig. I forbindelse med koronautbruddet har den innvendige rengjøringen blitt trappet opp, og alle berøringsflater som knapper og stolper gås over med Antibac hver dag.

Plexiglass eller lignende var noe av det første som ble sett på i kollektivbransjen da korona kom vinteren 2020. Dessverre ble ikke dette godkjent av Statens vegvesen, fordi de vurderer det som trafikkfarlig. Glasset gir gjenskinn og forstyrrer sikten til sjåførene. Det er grunnen til at ingen busser i Norge har dette, og eneste alternativ var å sperre av mot sjåførene. Dersom sjåførene blir syke/i karantene kan vi ikke kjøre busser som normalt.

Du kan kjøpe billett via Brakar Billett-appen. Her kan du kjøpe både enkeltbillett og periodebilletter. Har du problemer med BankID i appen, går det også an å betale via Vipps i Brakar-appen.

I tillegg kan du kjøpe enkeltbillett direkte i Vipps-appen. Søk opp «Brakarbillett» og betal korrekt sum for enkeltbillett.

Har du ikke mulighet til å kjøpe billett via Vipps eller Brakar Billett, kan du kjøpe en skrapebillett.

Dette er en papirbillett som fungerer litt på samme måte som et skrapelodd. Her skraper du frem gyldig dag og måned og kan reise ut Brakars driftsdøgn den dagen. Det vil si at dette er en dagsbillett. Prisen for billetten er dermed høyere enn for en vanlig enkeltbillett. For bybilletter er prisen 3 x enkeltbillett. For alle andre er prisen 2 x enkeltbillett. Billetten fås kjøpt både som voksenbillett og barn/honnør. Du kan også kjøpe skrapebillett til linje 200. Her er prisen 3 x enkeltbillett. Ved bruk, pass på at du kun skraper frem datoen du skal reise på. Er flere dager skrapt frem på samme billett, vil den ikke være gyldig.

Det er mulig å kjøpe månedsbillett som skrapebillett. Da gjør du som med dagsbilletten, men her skraper du frem måneden den skal gjelde for. Denne skrapebilletten har samme pris som ved kjøp i app/nettbutikk, men er gyldig fra første til siste dag i valgte måned (altså ikke fra dato til dato som i appen). Kjøper man en papirmånedsbillett når det er mindre enn halvparten av måneden igjen, betaler du halv pris. Pass på at du kun skraper frem den ene måneden du skal bruke billetten. Er flere måneder skrapt frem på samme billett, vil den ikke være gyldig.

Skrapebillettene får du kjøpt på Brakars kundesenter på Bragernes torg. Kunder andre steder i fylket kan kjøpe billetten ved henvendelse per telefon, og få den tilsendt portofritt i posten. Skal den bestilles med post er det viktig å beregne god tid. Ta kontakt med oss på 177 hvis du ønsker å bestille denne.

Skrapebilletter kan ikke refunderes, og billettene må brukes før 31.12.2021.

Før korona var det ikke et problem at vi ikke hadde flere utsalgssteder. I situasjonen vi er i nå, ser vi at dette selvsagt hadde vært en fordel, men vi har opplevd at det ikke er enkelt å få kiosker og lignende til å selge våre billetter. Vi er blant annet avhengige av godt salgsutstyr som kan brukes på utsalgsstedet. Vi jobber i disse dager med å fornye salgsutstyret vårt, noe som også vil gjøre det enklere å selge billetter via andre.

På grunn av smittevernhensyn til sjåførene våre, kan vi dessverre ikke ta imot kontanter på bussen nå. Vi skjønner at det for noen få kunder kan være vanskelig å få ordnet med billett på annen måte, men vi har prøvd å finne en løsning på dette. Vi har som ett av få kollektivselskaper innført to nye betalingsløsninger på grunn av korona (betaling i Vipps og skrapebillett), og tar du kontakt med kundesenteret vårt (tlf 177) vil vi gjøre det vi kan for å hjelpe deg å få ordnet med billett.

Vi er veldig takknemlige for at du som passasjer bidrar i den nasjonale dugnaden, og har vært villig til å omstille deg, både med tanke på å ta i bruk andre betalingsmetoder, og å planlegge reisen din lengre tid i forveien. Som for de fleste andre virksomheter, så er vi nå i en unntakstilstand der vi dessverre ikke kan operere som normalt, men prøver å gjøre det beste ut av situasjonen.

For at du skal få riktig billett må vi vite hvor langt du skal reise og om du er voksen, barn, honnør osv. Det må altså tastes inn noe. Det kan ikke kundene gjøre av en rekke grunner, og heller ikke sjåførene siden de ikke skal være i kontakt med kunder nå.

Vi ser på muligheten for å løse dette på en rask og enkel måte, men det er utfordrende å finne gode løsninger som er rettferdige, gir riktig pris og ivaretar alle.

Dette skyldes at fordørene på alle Brakars busser er lukket på grunn av smittevern. Det gjør at billetter på reisekort og ungdomskort ikke kan valideres, ettersom billettmaskinen er fremme ved sjåføren. Det er imidlertid mulig å starte opp og validere reisekort på kundesenteret i Drammen. Da kan du reise med kortet om du har med deg den kvitteringen du får når du gjør dette.

Disse pengene kan du få tilbakebetalt. Ta kontakt med kundeservice på tlf 177 så hjelper vi deg med dette. Vær obs på at ved tilbakebetaling av reisepenger, vil kortet sperres for fremtidig bruk, og du vil da måtte betale 50 kr i kortgebyr for nytt kort senere.

Vi gir refusjon på billetter ved karantene eller sykdom til registrerte kunder. Et administrasjonsgebyr på 50 kroner vil da tilkomme.

Skrapebilletter refunderes ikke.

Brakar ønsker sammen med  våre operatører å bidra til trygg kollektivtransport som er tilgjengelig for de som trenger det. På bybusser med lavgulv kan rullestolbrukere og kunder med barnevogn enkelt stige om bord selv. På busser som har rampe eller heis vil disse bli betjent av sjåfør utenfra.  Det er da viktig å holde minst 1 meter avstand til sjåføren. Sjåføren kan ikke gå inn i bussen og hjelpe kunder på annen måte.

Dersom du har behov for bistand om bord anbefaler vi at du har med en ledsager. Dersom du har en samfunnskritisk oppgave som gjør at du er avhengig av transport med rullestol, vennligst ta kontakt med Brakar.  Vi håper alle har forståelse for denne ordningen i en tid hvor vi alle må bidra til å redusere smittefare.

Det går fortsatt å sende gods med Brakars linjer, men siden sjåføren ikke kan ta imot betaling, må du betale med Vipps og vise kvittering ved levering av pakke.

Brev/pakker deles inn i følgende kategorier:

  • Brev, kr 50
  • Gods inntil 1 kg, kr 70
  • Gods inntil 10 kg, kr 80
  • Gods inntil 30 kg,  kr 115

Bedrifter kan kjøpe fraktmerker på forhånd fra oss på kundesenter@brakar.no. Merk at fraktmerkene kun selges i ruller på 100 stk.

For å unngå smittespredning må du selv levere pakken på bussen og sørge for at den blir hentet. Sjåføren skal ikke ha noe berøring med pakke eller kontakt med avsender/mottaker.