Brakar bysykkel

Brakar og Buskerudbyen har lansert et helt nytt tilbud for leie av elsykler. I første omgang er syklene tilgjengelig for leie i Kongsberg, men flere kommuner vil komme til etter hvert.

For å leie en sykkel gjør du følgende:

  • Last ned appen Brakar Billett. Første gang må du registrere telefonnummeret og betalingskortet ditt. Du må ha fylt 16 år for å kunne benytte elbysykkelen.
  • I appen velger du sykkelsymbolet i menyen nederst
  • Har du en gyldig bussbillett i appen, kan du bare låse opp en sykkel. Har du ikke billett, må du først betale før du kan låse opp.
  • Lokaliser en sykkel du vil bruke i kartet i appen (du må gi tilgang til lokasjon i billettappen for å kunne låse opp en bysykkel), og lås den opp. Det vil lyse rødt på baklykten og ladepunktet til tilgjengelig sykkel. Systemet velger ut den beste sykkelen til deg.
  • Når du er ferdig å sykle, setter du sykkelen tilbake i en av ladestasjonene. Dersom ladestasjonen er full, setter du sykkelen ved siden av (ikke mer enn 10 meter unna) og låser den via appen.

Merk at du kan ha sykkelen i maksimum tolv timer. Syklene er tilgjengelig for leie fra klokken 06:00 til 00:00. Du kan ta pause underveis i sykkelturen. Da låser du bare sykkelen i appen og låser opp igjen når du er klar til å sykle videre. Les mer i vilkårene våre.

Smitteråd: Vi vasker kontaktpunktene på syklene fortløpende, men siden vi ikke rekker over alle syklene hver dag anbefaler vi at du bruker egne hansker, vasker hendene etter bruk og tar med håndsprit om mulig.

Priser:

  • Du betaler en oppstartpris på 15 kroner hvis du har en aktiv kollektivbillett
  • Har du ikke en aktiv kollektivbillett, er oppstartsprisen 25 kroner
  • Oppstart inkluderer bruk de første 10 minuttene, deretter betaler du 1 krone per minutt
  • Setter du sykkelen fra deg et annet sted enn i eller rett ved ladestasjonen påløper en avgift på 200 kroner

Her finner du bysyklene i Kongsberg:

  • Kongsberg knutepunkt (2 stk)
  • Krona/rådhuset
  • Kongsberg teknologipark (4 stk: Hovedporten, Vestporten, Nedre Nord, og Maritime bygg 4 - alle ladestasjonene er plassert på utsiden av parken, og er tilgjengelig for alle)
  • Arsenalet næringspark

Du finner også et kart i billettappen, der du kan se hvor syklene er.

Husk hjelm – og god tur!

Ofte stilte spørsmål

Syklene settes tilbake på sin opprinnelige ladestasjon hver kveld. Dersom det ikke står noen sykkel der, er dessverre alle utlånt eller står i en annen ladestasjon. Sjekk igjen senere.

Nei, det er dessverre ikke mulig. Her er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.

I Kongsberg har vi satt ut ca. 40 sykler. Vi skal ha ut like mange i Lier når ladestasjonene der er klare.

I første omgang skal vi nå lære og erfare av de første som er satt opp, så er målet å etablere flere etter hvert. Til å begynne med er det valgt å fokusere på muligheter for å sykle til/fra tog/knutepunkt fra næringsparker.

Bysykkel er foreløpig kun tilgjengelig i Kongsberg. Planen er å rulle ut dette i flere kommuner etter hvert. Det legger seg som et generelt valg i appen vår og kan dessverre ikke styres geografisk.

Alle kommunene i Buskerudbysamarbeidet har deltatt i elbysykkelprosjektet, også Drammen kommune. Tilbudet rulles først ut i Kongsberg, deretter Lier. Drammen kommune ønsker å få erfaring fra pilotprosjektene i Kongsberg og Lier før de eventuelt inngår en avtale med Brakar om drift av elbysykler. Per i dag har de en annen bysykkelavtale som ikke går ut før i 2022, og Drammen vil se denne helt ut.

Har du registrert bankkortet ditt i appen? Selv om du betaler via Vipps, må kortet være registrert i appen før du får tatt ut en sykkel. Har du fortsatt problemer, ring kundeservice på tlf. 177.

Dersom sykkelen ikke blir tatt ut etter 20-30 sekunder vil den låses igjen. Da er den tilgjengelig innen svært kort tid (under 1 min). Du må da inn i appen og leie en ny sykkel. Er det flere sykler i ladestasjonen vil du få en av de andre. Leieforholdet vil ikke starte før en sykkel er tatt ut av ladestasjonen.

Ja, det kan du. Da går du inn i appen, hvor du vil finne en «lås midlertidig»-knapp. Trykker du der må du manuelt dra låsen gjennom bakhjulet. Når du låser opp, vil låsen smette opp av seg selv etter dette er gjort i appen.

Ja, du blir belastet per minutt helt frem til du avslutter leien og setter sykkelen tilbake på en ladestasjon.

Ja, du kan når som helst gå inn i appen og sjekke status på tid og kostnad.

Du fester sykkelen ved å sette forhjulet på sykkelen inni ladestasjonen. Denne har en liten sensor som forteller systemet at sykkelen er returnert. Bekreftelse mottar du i appen på telefonen din, men du kan gjerne forsikre deg om at sykkelen faktisk er låst.

Det kan du, men du kan maks ha den i tolv timer.

Da setter du den utenfor ladestasjonen (ikke mer enn 10 meter), og låser og avslutter leien i appen. Hvis sykkelen ikke er plassert riktig i ladestasjonen, eller er ulåst når du forlater den, er du erstatningsansvarlig dersom den blir stjålet. Ring oss på tlf. 177 dersom du har problemer.

Hvis sykkelen er ulåst når du forlater den, er du erstatningsansvarlig dersom den blir stjålet. Du må umiddelbart melde tyveriet til Brakar. Du plikter også å samarbeide med Brakar om utfylling av politianmeldelse. Du er også erstatningsansvarlig hvis sykkelen er mistet eller totalvraket, og dermed ikke tilgjengelig for andre kunder. Sykkelens verdi er ca. 25 000,- kroner. Etter 14 dager vil du bli belastet med 10 000,- kroner. Vi anbefaler deg å ta kontakt med Brakar så snart uhellet oppdages.

Leieforholdet avsluttes automatisk etter 12 timer. Da blir du belastet for 12 timers bruk (1 kr per minutt) pluss  avlevering utenfor ladestasjon (200 kr).

Syklene blir fortløpende kontrollert og reparert. Det kan likevel være at du finner en defekt sykkel i stasjonen. Du er selv ansvarlig for å sjekke at sykkelen er hel og i forsvarlig stand før den tas i bruk. Er sykkelen defekt ber vi deg melde feil i appen. Du kan også ta kontakt med Brakars kundesenter (tlf. 177).

Du er selv ansvarlig for å sjekke at sykkelen er hel og i forsvarlig stand før den tas i bruk. Dersom du oppdager noe feil på sykkelen, kan dette meldes inn via appen. I tillegg ber vi deg ta kontakt med kundesenteret vårt på tlf. 177.

Dersom du skulle være så uheldig å punktere, ring kundesenteret vårt på tlf. 177.

Du er selv ansvarlig for å ha nok batteri på mobiltelefonen til å kunne låse opp sykkelen dersom du har låst den. Om du mister/blir frastjålet mobilen mens du har låst sykkelen, meldes dette til Brakars kundesenter, tlf 177.

Det er ikke lovpålagt å benytte hjelm, men vi anbefaler å benytte hjelm.

Nei, denne tjenesten er kun tilgjengelig i Brakar Billett-appen.

Nei. Det er kun ett sete og kun beregnet for bruk av én person om gangen. Sitter man flere på samme sykkel blir vektfordelingen annerledes enn hva sykkelen er designet for og man risikerer ødeleggelser på hjul og motor.

Nei. Det er kun ett leieforhold per mobil om gangen. Det er eier av telefonen som har leieforholdet som står ansvarlig for sykkelen man låner. Derfor anbefaler vi heller ikke å låne bort mobilen til andre for å leie sykkel.

Det er bruker av bysykkelen selv som er ansvarlig for å kjenne til og overholde trafikkreglene. Det skal også sykles forsvarlig og etter forholdene. Ved alvorlige lovbrudd så kontakt politiet. Ved eventuell skade på eiendom eller eiendel så kontaktes eget forsikringsselskap.